Serwis używa ciasteczek (ang. cookies) zgodnie z aktualnymi ustawieniami Twojej przeglądarki. Korzystając z niego wyrażasz na to zgodę i akceptujesz obowiązującą politykę prywatności.
x

Strony internetowe

Strony internetowe należą do najskuteczniejszych form reklamy i budowania wizerunku. Obecnie, aby zaistnieć na rynku i odnieść sukces trzeba być widocznym w sieci. Miliony ludzi właśnie tam zaczynają poszukiwania interesujących ich towarów i usług. Prawidłowo zaprojektowana i atrakcyjna strona umożliwia pozyskanie wielu klientów i zapewnia przewagę nad konkurencją. Natomiast odpowiednie jej pozycjonowanie może zaowocować nawet kilkoma tysiącami odwiedzających dziennie. Strona internetowa wspomaga zarówno prowadzenie biznesu, jak i osiąganie korzyści. Aby była skuteczna musi przede wszystkim przyciągać wyglądem i unikalnością, gdyż liczy się pierwsze wrażenie. Jeśli nie będzie przyjemna dla oka, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że odwiedzający od razu ją opuści. Powinna dokładnie odzwierciedlać profil i charakter prowadzonej działalności. Niezmiernie ważne jest, aby prezentacja informacji odbywała się w sposób przyjazny użytkownikowi (ang. user friendly). Ponadto strona musi być intuicyjna, przejrzysta, czytelna i funkcjonalna, umożliwiając korzystającemu szybkie odnalezienie tego, czego akurat szuka.

Zależnie od możliwości administrowania zawartością, strony możemy podzielić na statyczne i dynamiczne. Pierwsze nie przewidują konieczności wprowadzania ewentualnych zmian w przyszłości. Można ich jednak dokonać, ale jedynie bezpośrednio z poziomu kodu źródłowego i/lub w bazie danych, a co za tym idzie, wymaga to odpowiednich kwalifikacji. Drugie wzbogacone są o panel administracyjny, czyli tzw. system zarządzania treścią (ang. CMS - Content Management System), który poprzez interfejs użytkownika, umożliwia zdalne dodawanie, modyfikację i usuwanie jej zawartości.

Bazując na ilości i rodzaju informacji oraz elementów, strony mogą przyjąć różną formę. Najprostszą jest wizytówka, która zwykle nie zawiera podstron. Uwzględnia jedynie minimum, takie jak logotyp, kilka grafik, krótki opis, dane teleadresowe, mapę Google i formularz kontaktowy. Złożone strony przeważnie składają się z wielu podstron i mogą operować na plikach XML oraz bazie danych, np. MySQL. Dodatkowo zawierają one komponenty, jak galeria zdjęć, mniej lub bardziej rozbudowana wyszukiwarka, czy dział aktualności. Przykładem takiej strony może być witryna firmowa, a także katalog produktów. Do najbardziej zaawansowanych można zaliczyć portal społecznościowy, serwis aukcyjny i sklep internetowy. Posiadają one wiele kompleksowych funkcjonalności, jak np. rejestracja użytkowników, komentowanie, forum, sprzedaż towarów i usług, a także integracja z serwisami zewnętrznymi typu systemy płatności, czy porównywarki cen.

Rozwój technologii sprawił, że obecnie coraz więcej ludzi przegląda strony wykorzystując Internet mobilny i urządzenia przenośne, takie jak smartphony lub tablety. Wiele stron wykonanych tylko z myślą o komputerach stacjonarnych i laptopach, nie działa prawidłowo i wyświetla błędy na urządzeniach przenośnych. Mniejszy ekran sprawia, że mogą one wyglądać źle i być nieczytelne. Ponadto nie są przystosowane do szybkości Internetu mobilnego i ładują się dłużej. Użytkownicy, którym brak wyrozumiałości, cierpliwości i determinacji od razu je opuszczają. Trafienie do tej grupy klientów wymaga posiadania strony mobilnej lub responsywnej.

Strona mobilna to rozwiązanie dedykowane na urządzenia przenośne i zainstalowane w nich przeglądarki. Wykonywana jest w formie całkowicie autonomicznej lub jako dodatkowa wersja obok już istniejącej standardowej. Narzuca ona konieczność utworzenia i konfiguracji odrębnej subdomeny ‘m.’ tylko dla niej. Strona taka posiada specjalnie przystosowany, odchudzony interfejs, który nie zawiera skomplikowanej grafiki, efektów i obiektów flash. Ponadto jest przede wszystkim czytelna i funkcjonalna.

Strona responsywna (ang. RWD – Responsive Web Design) automatycznie dostosowuje się do rozdzielczości ekranu użytkownika, niezależnie od tego, czy korzysta on z komputera stacjonarnego, notebooka, tabletu lub smartphona. W oparciu o ilość miejsca dostępnego na wyświetlaczu, podejmuje decyzję co i jak pokazywać, czyli dobiera m.in. układ treści, czcionki i ich wielkość, a także rozmiar i jakość grafiki. Strona taka jest czytelna i funkcjonalna, oraz działa poprawnie i tak samo dla każdego urządzenia jakim może dysponować użytkownik. Nie trzeba wykonywać dodatkowej, osobnej wersji ze specjalnym interfejsem i layoutem na platformy mobilne. Takie rozwiązanie jest więc tańsze, a także bardziej wygodne, gdyż ewentualne modyfikacje wprowadza się tylko w jednym miejscu. Projektowanie stron responsywnych to metoda rekomendowana przez Google.

Dosyć często spotykanym rozwiązaniem jest koncepcja jednej strony (ang. One Page Design / Single Page Design). Chodzi w niej o zawarcie całej treści witryny internetowej na pojedynczej długiej stronie. Nawigacja odbywa się za pomocą menu, które przenosi do odpowiedniej sekcji, oraz przewijania w górę i dół. Koncepcja ta pozwala tworzyć strony wygodne i łatwe w przeglądaniu. Zastosowanie dodatkowych animacji, czy też np. skryptu parallax, umożliwia wykonanie atrakcyjnej i ciekawej witryny.

Coraz większą popularnością cieszą się strony kafelkowe (ang. puzzle). Wykorzystują one koncepcję zaczerpniętą z Windows 8, w której wprowadzono interfejs kafelkowy, znany także jako Modern UI lub Metro. Nawigację tekstową zastąpiono strukturą złożoną z kafelków – puzzli, która jest czytelna, prosta w obsłudze i doskonale sprawdza się zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach.

Rozwiązania e-commerce

E-commerce, czyli transakcje związane z działalnością gospodarczą, realizowane za pomocą mediów teleinformatycznych. Często spotykane tłumaczenie to "handel elektroniczny", ale pojęcie w oryginale ma szerszy zakres i bardziej poprawnym jest "elektroniczna gospodarka". Rozwiązania e-commerce umożliwiają i wspierają prowadzenie biznesu w Internecie. Zapewniają obsługę klienta i dostępność niezależnie od lokalizacji, przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Pozwalają tym samym osiągnąć znacznie większe zyski. Najczęściej spotykaną formą tych rozwiązań jest sklep internetowy. Handel w sieci to przede wszystkim rynek globalny pełen możliwości i nieograniczona ilość kupujących. Wiele firm prowadzi wyłącznie sprzedaż internetową, bo jest ona bardziej dochodowa i pociąga za sobą niższe koszty utrzymania. Zakupy online cieszą się ogromną popularnością, gdyż umożliwiają szybkie znalezienie poszukiwanych towarów i usług, porównanie ofert, czy też dokonanie płatności, a wszystko to bez wychodzenia z domu.

Profesjonalny sklep internetowy musi być intuicyjny i łatwy w obsłudze zarówno od strony kupującego, jak i administratora. Istotne aby bazował na nowoczesnych i sprawdzonych rozwiązaniach, oraz wspierał niezbędne funkcjonalności, czyli m.in. aktualności, nowości, promocje, wyprzedaże, czy wybór sposobu dostawy i formy płatności, w tym również online. Natomiast panel administracyjny musi posiadać zaawansowane i rozbudowane opcje konfiguracji i adaptacji. Powinien umożliwiać zarządzanie kategoriami, produktami, dostawcami i producentami, stanami magazynowymi, klientami, rabatami, zamówieniami i wysyłkami, a także wszystkim innym, co tylko znajduje się na witrynie sklepu. Ważne są również historia operacji, statystyki, generowanie raportów oraz integracja z serwisami zewnętrznymi jak np. allegro czy płatności. Dodatkiem mogą być newsletter i wersje językowe.

Systemy zarządzania treścią

System zarządzania treścią (ang. CMS – Content Management System) - to narzędzie, które umożliwia bezpośrednią administrację serwisem z wykorzystaniem przeglądarki internetowej. Pozwala na samodzielną obsługę, gdyż nie wymaga posiadania wiedzy technicznej niezbędnej przy tworzeniu stron. Natomiast brak ingerencji osób trzecich i konieczności zlecania tego profesjonaliście gwarantuje oszczędność czasu i pieniędzy. Jego interfejs użytkownika powinien być przyjazny i łatwy w obsłudze, dając tym samym możliwość sprawnego i szybkiego wprowadzenia ewentualnych modyfikacji. Bezpieczeństwo zapewnia autoryzacja, czyli mechanizm kontroli dostępu, który narzuca, aby podać login i hasło.

Zależnie od potrzeb i wymagań, panel administracyjny może posiadać wiele zróżnicowanych funkcjonalności. Najczęściej jednak pozwala na zarządzanie wpisami, ich dodawaniem, zmianami, usuwaniem, czy archiwizacją. Wprowadzanie treści odbywa się za pomocą, zbliżonego do Worda, prostego w obsłudze, edytora tekstowego (ang. WYSIWYG - What You See Is What You Get). Umożliwia on m.in. formatowanie czcionki, tj. ustawianie jej koloru, rozmiaru, stylu, itd., a także wstawianie tabel, obrazków i hiperłączy. Inne popularne mechanizmy to np. system aktualności, ankieta, bannery, galeria zdjęć oraz mailing, czyli newsletter.

Bardziej zaawansowany, nowoczesny i uniwersalny cms powinien zapewniać pełną kontrolę nad serwisem i oferować dodatkowo opcje zarządzania wyglądem strony, układem menu i treści, strukturą podstron, itp. Jeśli obsługuje go kilka osób, wskazane jest, aby umożliwiał administrację kontami użytkowników, a zatem tworzenie nowych, zmiany, usuwanie, czy ustawianie indywidualnych haseł i odpowiednich uprawnień.

E-marketing, pozycjonowanie i optymalizacja

Samo posiadanie strony internetowej to nie wszystko. Dopiero trafienie do jak największego grona odbiorców umożliwia osiągnięcie prawdziwych korzyści. Aby zaistnieć w sieci, trzeba być widocznym i dać się łatwo znaleźć. Niezmiernie ważny jest tutaj kompleksowy marketing internetowy (ang. e-marketing). Bez niego uzyskanie jakichkolwiek pozytywnych rezultatów graniczy z cudem.

Marketing internetowy w wyszukiwarkach (ang. SEM – Search Engine Marketing) to wszystko co jest związane z wypromowaniem w nich serwisu, czyli poprawianiem jego dostępności względem użytkownika, przez zwiększenie widoczności w sieci. Zakresem obejmuje wiele pojęć, usług jak i podmiotów, które je świadczą.

Wyszukiwarki pokazują dwa podstawowe rodzaje wyników. Zwykle są one wyraźnie od siebie oddzielone. Pierwsze to wyniki organiczne, zwane inaczej jako naturalne lub redakcyjne. Wybierane są one na podstawie aktualnego rankingu stron dla szukanej frazy. Internauci zwykle postrzegają je za bardziej wiarygodne, ignorując widocznie oznaczone formy marketingu. Drugie to wyniki płatne, które dobiera system reklam wyszukiwarki. Przeważnie są one wyróżnione stosownym nagłówkiem lub dopiskiem jak "reklamy", czy "linki sponsorowane". Aby znaleźć się na liście ich określonego rodzaju, należy podjąć odpowiednie działania.

Pozycjonowanie (ang. SEO – Search Engine Optimization) – często zamiennie nazywane optymalizacją, to proces, mający zwiększyć ilość i poprawić jakość ruchu przychodzącego do serwisu z wyników organicznych wyszukiwarek. Innymi słowy, techniki i działania, których celem jest osiągnięcie jak najwyższego miejsca w ich rankingu. Użytkownicy najczęściej zwracają uwagę jedynie na pierwszą stronę wyników, czyli tak naprawdę liczy się tylko dziesięć najlepiej wypromowanych serwisów. Obecnie najwięcej wyszukiwarek korzysta z silnika Google i dlatego istotne jest aby postępować zgodnie z ich wytycznymi. Należy m.in. wybrać pożądane słowa i frazy kluczowe, na jakie witryna ma być pozycjonowana, a następnie utworzyć dla nich odpowiednie tytuły, opisy, nagłówki i treści. Dobrze, aby obce serwisy zawierały linki zewnętrzne, prowadzące do promowanej strony. Trzeba mieć na uwadze fakt, że poza ilością ważna jest też ich jakość, gdyż odnośniki z niewłaściwych źródeł mogą zaszkodzić. Pozycjonowanie należy do najskuteczniejszych i zarazem najtańszych form reklamy internetowej. Efekty zwykle widać po około miesiącu czasu, ale są one długotrwałe.

Płatne linki (ang. PPC – Pay Per Click, CPC – Cost Per Click, CPM – Cost Per Mille, CPT – Cost Per Thousand i CPA – Cost Per Action) – to model reklamy spopularyzowany przez wyszukiwarki, w którym opłaty zależą od wybranej formy naliczania. Doskonałym przykładem narzędzia do takich kampanii promocyjnych jest Google AdWords. Efekty są tutaj natychmiastowe, ale krótkotrwałe.

Grafika i reklama

Wszędzie liczy się przede wszystkim pierwsze wrażenie, a zwłaszcza w biznesie i pozyskiwaniu klienta. Identyfikacja wizualna (ang. Corporate Identity) jest podstawą wizerunku każdej poważnej firmy i wpływa na jej postrzeganie. Fachowo wykonana zapewnia rozpoznawalność, wyróżnia spośród konkurencji i pomaga odnieść sukces. Kluczowym ogniwem jest logotyp, który stanowi podpis na wszelkiego rodzaju elementach wizualizacji zewnętrznej i wewnętrznej firmy, produktach, czy materiałach reklamowych. Właściwie zaprojektowany, powinien być oryginalny, niepowtarzalny i ponadczasowy, a zarazem prosty do zapamiętania przez odbiorców. Zwykle wraz z logotypem powstaje tzw. księga znaku. Podstawowa opisuje jego budowę, pole ochronne, proporcje, kolorystykę, typografię, wersje, itp. Bardziej rozszerzona wzbogacona jest o informacje i przykłady jak należy go stosować. Natomiast pełna zawiera szczegółowe opracowania i konkretne realizacje z jego użyciem. Przestrzeganie zasad w niej określonych gwarantuje ujednolicenie produktów i materiałów reklamowych oraz spójny wizerunek firmy.

Doradztwo, hosting, domeny i inne

Każdy serwis www, należący do profesjonalnej firmy, powinien mieć stosowną domenę i hosting. Bez nich ciężko postrzegać ją w roli poważnego kontrahenta.

Domena internetowa (ang. Internet Domain), to unikalna nazwa w sieci, za pomocą której można zidentyfikować między innymi stronę, konta poczty elektronicznej (ang. e-mail), serwer ftp, itp. Istotne aby jednoznacznie kojarzyła się z danym podmiotem lub świadczonymi przez niego usługami, a także żeby była krótka, oraz prosta do zapamiętania i wpisania dla potencjalnego klienta. Przykładowo google.pl może wskazywać odpowiednio www.google.pl, info@google.pl i ftp.google.pl.

Hosting to udostępnione, wyodrębnione miejsce na dysku twardym, pracującego bez przerwy i połączonego z Internetem, komputera zwanego serwerem. Zwykle dostarczane jest razem z narzędziem do administracji, umożliwiającym zarządzanie wszystkimi zasobami, które można tam przechowywać, np. plikami, kontami pocztowymi, bazami danych, czy serwisami www. Na polskim jak i zagranicznym rynku istnieje wiele firm hostingowych, oferujących przeważnie kilka zróżnicowanych planów swoich usług. Ich koszt ustalany jest zależnie od udostępnianej pojemności dyskowej, transferu miesięcznego, a także i dodatkowych opcji. Zdarzają się też darmowe, ale mają bardzo ograniczone parametry i funkcjonalności lub narzucają wyświetlanie reklam. Dobranie optymalnego hostingu oznacza spełnienie wymagań z pewną rezerwą, przy minimalizacji kosztów.